dimecres, 3 d’octubre del 2012

Si vols parlar català: parla català.

Jo tenia un company de feina que parlava a tothom en català. Us aseguro que l'entenien a tot arreu. Evidentment, quan hi havia gent de fora els parlava en el seu idioma (si el coneixia) fos el castellà o l'anglès. Em va costar anys entendre el seu propòsit. Ara entenc (i practico) que és una resposta possible per viure en català a Catalunya. Com ens deia  Gandhi.'

Sigues el canvi que vols en el món'.

És de bona educació parlar, a Catalunya, només en castellà?
Molts cops encara m'he de sentir l'argument que molts castellano-parlant cal que se'ls parli en castellà per educació(?). Aquest argument, te dues bandes, no? Per tant simètricament els catalano-parlants també ens mereixem que se'ns parli en català per educació. Per tant empat.

El castellà està discriminat a catalunya?
Aneu pel carrer a Barcelona i escolteu si algú que parla o escolta, llegeix o escriu en castellà te dificultats per trobar informació o interlocutors en castellà. Sincerament, afirmar que el castellà està discriminat a Catalunya és una mentida grossa i de molt mala fe.

La immersió lingüística en català és un problema a l'escola?

A qualsevol pare o mare, li agrada que els seus fill aprenguin nous coneixements i habilitats a l'escola. Per tant aprendre català és un guany, no una pèrdua. Quan a la meva escola (fa decàdes és clar) es va començar l'ensenyament del català jo també em sentia injustament tractat. I si, que ho estava però per la pròpia familia i societat, no pas per l'escola, que defet m'estava donant una gran oportunitat. Amb els anys estic molt content i agraït als meus pares i a l'escola, una escola on s'aprenia català  quan encara estava legalment prohibit.

Com es va començar a perseguir parlar en català?
http://desdelamediterrania.cat/2010/09/12/tenim-per-costum/

Immersió lingüística
http://www.ara.cat/societat/somescola-educacio_0_553144893.html